8 اشتباه رایجی که به خودرو شما آسیب می زند!

آیا می دانید نحوه رانندگی یا عادات روزانه اتومبیل شما می تواند در طول عمر آن تفاوت ایجاد کند؟ وسیله نقلیه یکی از دارایی های گران قیمتی است که مسلما برای شما نیز مانند دیگر افراد ارزش زیادی دارد. بنابراین برای دوام و ماندگاری هرچه بیشتر، باید از آن مراقبت و نگهداری کنید و اولین قانون "ضرر نزن" است. امروزه بیشتر اتومبیل های مدرن قابلیت اطمینان خوبی را در طی ده ها هزار کیلومتر فراهم می کنند به شرطی که سرویس دهی آنها به روز باشد. اگرچه تعویض روغن و لاستیک خودرو در بازه های زمانی منظم می تواند به طول عمر خودرو کمک کند اما نحوه بد رانندگی باعث ایجاد تأثیرات منفی بر طول عمر خودرو می شود. گاهی اوقات عادت های بد خودمان بدترین دشمن یک ماشین محسوب می شود که باید برای ترک آن اقدام کنیم. در این مطلب از لندکروز ایران ما به 8 مورد از بدترین عادات و اشتباهاتی که می تواند به خودرو آسیب بزند، اشاره خواهیم کرد. ما را تا پایان همراهی کنید؟

 

 

عادت اشتباهی که به خودرو آسیب می زند

 

1-توجه نکردن به علائم هشدار دهنده بر روی داشبورد ماشین

بسیار مهم است که به چراغ‌های هشداردهنده بر روی داشبورد خودرو مانند چراغ چک، روغن و باطری توجه داشته باشید زیرا آنها مشکلاتی را که در خودرو پیش می‌آید را به شما اعلام می کنند. لازم است هر از گاهی حتی در حین رانندگی نگاهی به درجه های روی داشبورد پشت فرمان بیندازید و آنها را جدی بگیرید. البته اگر تعمیرات دوره ای را در زمان مناسب خود انجام داده باشید، دور از انتظار است که کارتان به تعمیرگاه بیافتد.

نکته: هرگونه لرزش یا سروصدای غیرطبیعی و بوی عجیب در خودروی خود را جدی بگیرید؛ زیرا توجه نکردن به مشکلات کوچک، می‌تواند به آسیب‌های شدیدتری منجر شود و عمر خودرو شما را کوتاه کند.

 

2- شروع به حرکت قبل از گرم شدن موتور خودرو

حرکت قبل از گرم شدن موتور ماشین یکی از عادت های بدی است که می تواند آسیب جدی به خودرو وارد کند. البته این اشتباه را بیشتر جوانان مرتکب می شوند که صبر کافی برای گرم شدن موتور خودرو ندارند و بلافاصله بعد از استارت شروع به حرکت می کنند. برخی تصور می کنند با گاز دادن، موتور خودرو سریع‌تر گرم می‌شود، که کاملا اشتباه است. بهتر است اجازه دهید خودرو یکی دو دقیقه در جا کار کند و به اصطلاح گرم شود. با این کار روغن در بین موتور و اجزای آن جریان می‌یابد و دمای آن بالا می‌رود. به یاد داشته باشید فقط یکی دو دقیقه گرم کردن خودرو قبل از حرکت، حداقل چند سال به عمر آن می‌افزاید.

 

اشتباهات رایج در آسیب زدن به خودرو

 

3-اهمیت ندادن به ترمز دستی

اگر تصور می‌کنید ترمز دستی را فقط در مواقعی که اتومبیل روی سطح شیب‌دار قرار دارد باید کشید، کاملا اشتباه است. اگر به ترمز دستی اهمیت ندهید فشار سرازیر و سربالایی به جای آن که روی چرخ ها و ترمز ها باشد روی سیستم انتقال قدرت و چرخ دنده های گیربکس است و این عادت بد به تدریج به خودروی شما آسیب وارد می کند. استفاده از ترمز دستی، وزن خودرو را به‌شکل متعادل روی تمام اجزای گیربکس توزیع می‌کند و به این ترتیب عمر اجزای ظریف آن به مراتب طولانی‌تر می‌شود.

 

بخوانید: 6 راهکار موثر در برطرف کردن بوی بد خودرو

 

4-بنزین نزدن تا قبل از خالی شدن کامل باک

یکی از عادت های بد برخی از صاحبان خودرو این است که تا چراغ قرمز ماشین روشن نشده، به پمپ بنزین نمی روند. اما باید بدانید اگر باک را در حد کم پر کرده و با همان سوخت حداقلی به راهمان ادامه دهیم، به مرور زمان آسیب های جدی به سیستم سوخت خودرو وارد می‌ شود. سر راه باک تا موتور قطعاتی مثل فیلتر،‌ کنیستر و غیره نصب هستند که برای خنک ماندن باید در بنزین شناور باشند و اگر بیرون از سوخت باقی بمانند در اثر گرمای زیاد، عمرشان کوتاه‌تر شده و مجبور می‌شوید آنها را تعویض کنید.

 

بدون دلی کلاچ گرفتن، اشتباه رانندگی

 

5- بدون دلیل کلاچ گرفتن

نگه داشتن کلاچ در مواقع غیرضروری مثل زمانی که پشت ترافیک یا چراغ قرمز توقف کرده‌اید، باعث می‌شود سطوح آن روی یکدیگر ساییده شود و موجبات فرسودگی یا خرابی کلاچ را فراهم کند. بهتر است وقتی لازم نیست، پای خود را از روی کلاچ بردارید. چون وقتی برنمی دارید، کلاچ تان درگیر می ماند و زودتر خورده و فرسوده می شود. تعویض صفحه کلاچ علاوه بر این که وقت گیر است هزینه هم دارد.

نکته: به جای این کار، دنده را خلاص کنید و پایتان را از روی کلاچ بردارید. درست هنگام حرکت، دوباره کلاچ بگیرید و حرکت کنید.

 

6- ترمز شدید

گرفتن ترمز های شدید یکی دیگر از اشتباهات رانندگی است که باعث گرمای شدید در قطعات مرتبط مثل تایرها،‌ چرخ ها و سیستم تعلیق شده و به لنت های ترمز آسیب وارد می کند. درنتیجه صاحب خودرو مجبور به تعویض لنت در بازه های زمانی کوتاه مدت می شود.

 

استفاده از روغن نامناسب از اشتباهات رانندگی

 

7-استفاده از روغن موتور نامناسب

برخی از افراد برای هزینه کمتر از روغن موتورهای نامناسب و ارزان قیمت استفاده می کنند در صورتیکه این کار کاملا اشتباه است و ضمن آسیب زدن به خودرو، هزینه اضافی بر روی دست شما می گذارد. بنابراین بهتر است از روغن موتورهای با کیفیت استفاده کنید تا با گذشت زمان به اجزای موتور خودرو آسیب وارد نشود.

نکته: اگر روغن موتور خودرو را به موقع تعویض نکنید و تا پدیدار شدن علائم هشداردهنده، آن را پشت گوش بیندازید، پس از مدتی ساییدگی اجزای موتور و خراب شدن آن حتمی است.

 

این مطلب را از دست ندهید: تویوتا لندکروز 2021

 

8-عادت نکردن به سرویس منظم خودرو

عادت نکردن به سرویس منظم خودرو یکی دیگر از اشتباهات فاحشی است که برخی از صاحبان خودرو آن را انجام می دهند. آنها عادت کرده اند تا مشکل جدی برای خودروشان ایجاد نشده، برای سرویس به تعمیرگاه مراجعه نمی کنند. در صورتیکه هر وسیله‌ مانند خودرو برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشد، نیاز به سرویس و نگهداری دارد. بنابراین بهتر است در دوره‌های زمانی مشخص به تعمیرگاه‌های معتبر مراجعه کرده تا با ضمن بررسی ماشین، اقدام به برطرف کردن عیب و ایرادهای کوچک آن کنید.


دیدگاه

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد