چگونه سیستم تعلیق بادی به افزایش کیفیت سواری خودرو کمک می کند؟

استفاده از سیستم تعلیق بادی با ارائه دامنه کنترل بیشتر نسبت به فنرهای فولادی به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند. درگذشته سیستم تعلیق بادی تنها در خودروهای لوکس به کار برده می شد اما امروزه این سیستم در تمامی خودروها مورد استفاده قرار گرفته و باعث می شود که کیفیت خودرو بالاتر رود. سیستم تعلیق بادی را می‌توان با هر نوع سیستم میرایی از جمله میراکننده‌های تطبیقی مگنتورئولوژیک و میله‌های ضد غلتش با سختی متغیر استفاده کرد. هزینه پایین، محدوده وسیع سایزها، عمر طولانی، امکان کنترل کیفیت و تست در کارخانه از جمله مزایای سیستم تعلیق بادی خودرو می باشد. در ادامه این مطلب از لندکروز ایران می خوانیم:

سیستم تعلیق بادی چیست؟

نحوه عملکرد سیستم تعلیق بادی چگونه است؟

چگونه به افزایش کیفیت سواری خودرو کمک می کند؟

 

سیستم تعلیق بادی چیست؟

سیستم تعلیق بادی چیست؟

سیستم تعلیق بادی از لحاظ کارکرد بسیار شبیه به سیستم هیدرولیکی است اما با این تفاوت که در این سیستم به جای روغن و پمپ روغن از هوا و کمپرسور هوا استفاده می شود. این سیستم با هوای فشرده پر شده و پیستونی که به اتصالات پایین چرخ متصل است با حرکت خود در این سیلندر باعث فشردگی هوا و ایجاد حالت فنری می شود. سیستم تعلیق بادی از انتقال ارتعاشات و تکان های بسیار شدید در اثر حرکت خودرو بر روی مکان های ناهموار جلوگیری می کند. سیستم تعلیق بادی دارای قطعاتی مانند: فنرها، کمک فنرها، ستون های نگه دارنده، چرخ ها است و با کمک چرخ ها پیوند بین محورهای عقب و جلویی خودرو با شاسی برقرار می شود.

 

نحوه عملکرد سیستم تعلیق بادی

اساس کار این سیستم بر طبق خاصیت تراکم پذیری گاز ها بنا شده است.

1-کمپروسور هوا: اولین و اصلی ترین قسمت یک سیستم تعلیق بادی می باشدکه وظیفه فشردن هوا را بر عهده دارد.

2-شیر برقی: روی هر فنر سولنوئیدی نصب شده که باز و بسته می شود و فشار و حجم هوای داخل فنر را کنترل می کند. خاموش و روشن کردن کمپرسور و قطع و وصل سولنوئیدها به عهده مدول کنترل الکترونیکی است.

3-شیر ورود و خروج مرکزی: تمام لوله های ورود و خروجی هوا از این قسمت عبور می کنند و به نوعی نقش ترمینال را دارد.

4-شیر فشار شکن: در صورتی که فشار تانک هوا به حد مطلوب رسید این شیر جریان هوای کمپروسور را قطع می کند.

5-تانک هوا : هوای فشرده توسط کمپروسور در داخل تانک ذخیره می شود.

6-فیلتر هوا خشک کن: هوا خشک کنی که روی کمپرسور نصب شده است، رطوبت هوا را می گیرد. در نتیجه آب- که می تواند به سیستم صدمه بزند – وارد آن نمی شود.

7-انبار هوا: هوای فشرده در داخل انباره  نقش ضربه گیر را دارد و همچنین با کم یا زیاد شدن باعث  تنظیم ارتفاع وسیله نقلیه می شود. این خاصیت در تریلر ها  و اتوبوس ها  نقش پر رنگی دارد.

 

این مطلب را نیز از دست ندهید: نحوه مراقبت و تمیز کردن صندلی چرم خودرو

 

چگونه سیستم تعلیق بادی به افزایش کیفیت سواری خودرو کمک می کند؟

در سیستم تعلیق بادی، به جای فنر لول از فنرهای بادی استفاده می شود، این سیستم علاوه بر کنترل میزان ثابت فنر، وظیفه کنترل خودکار ارتفاع خودرو را نیز برعهده دارد. بنابراین تعلیق بادی بدون شک می‌تواند به افزایش راحتی سواری کمک کند؛ به‌عنوان مثال با پایین آوردن ارتفاع سواری باعث می شود ورود و خروج از خودرو شاسی ‌بلند راحت‌تر شده و در سرعت‌های بالا درگ را کاهش دهد. علاوه بر این با کمک این سیستم می‌توان ارتفاع سواری را برای استفاده عادی افزایش داد یا حتی فاصله کف خودرو با زمین را برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده (آفرود) بالاتر برد و حتی می‌توان میزان سختی فنرها را برای پشتیبانی از حالت‌های مختلف رانندگی تغییر داد.

 


دیدگاه

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد