با آپشن‌ های تویوتا لندکروز آشنا شوید

تویوتا لندکروز سری ۲۰۰ از سال ۲۰۰۸ در بازار جهانی عرضه شد و تولید آن تا به امروز نیز در نسخه‌های متنوع ادامه دارد. در سال 2012 نمونه فیس‌لیفت پنجمین نسل از تویوتا لندکروزر نیز به بازار کشورمان راه‌یافت و عرضه آن تا سال 2015 نیز ادامه داشت.

نمونه اولیه لندکروز J200 در دو مدل ۶ و ۸ سیلندر در بازار ایران عرضه شد، ولی مدل فیس‌لیفت آن تنها با موتور ۶ سیلندر در بازار یافت می‌شود؛ البته در نسخه فیس‌لیفت، تویوتا بهینه‌سازی‌هایی را بر روی موتور لندکروزر انجام داد تا قدرت خروجی آن افزایش پیدا کند. 

زیر کاپوت لندکروزر فیس‌لیفت، یک موتور ۴ لیتری V6 تنفس طبیعی دیده می‌شود که ۲۷۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۸۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت لندکروزر ۱۱ ثانیه است و می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. تویوتا لندکروز به‌طور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. 

 

آپشن‌ های تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروزر به‌هیچ‌عنوان در رنج قیمتی خود یک شاسی‌بلند مجهز محسوب نمی‌شود و اغلب خریداران، این خودرو را تنها به خاطر توانایی‌های آفرود و قدرت بالای آن در گذر از جاده‌های صعب‌العبور خریداری می‌کنند. تویوتا لندکروزر در دو تیپ VXR و GXR در بازار کشورمان حضور دارد؛ VXR تیپ فول تویوتا لندکروزر است که به‌طور محدود در بازار یافت می‌شود، تیپ GXR نیز به‌عنوان تیپ نیمه‌فول لندکروزر شناخته می‌شود و از آپشن‌های محدودتری برخوردار است.

 

برای آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین گرامی با آپشن‌ های تویوتا لندکروز ، در ادامه به برخی از مهم‌ترین تجهیزات و امکانات این خودرو اشاره کرده‌ایم:

وینچ (Winch)

وینچ اولین گزینه از آپشن های تویوتا لندکروز  است که آن را بررسی می‌کنیم؛ وینچ یک قرقره برقی است که درون سپر جلو کار گذاشته می‌شود؛ این قرقره نیروی خود را از یک الکتروموتور دریافت می‌کند. هنگام گیرکردن خودرو در موقعیت‌های مختلف نظیر گل‌ولای یا چاله‌های عمیق، می‌توان از وینچ استفاده کرد. وینچ کاربردهای زیادی دارد و به لندکروزر امکان امدادرسانی به سایر خودروها را نیز می‌دهد. وینچ موجود در تویوتا لندکروزر از ریموت نیز برخوردار است تا بتوان از بیرون خودرو، آن را مورد استفاده قرار داد. 

کول باکس (Cool Box)

تویوتا لندکروزر به آپشن کول باکس نیز مجهز است. در خودروهای مجهز به کول باکس، باد کولر امکان ورود به کنسول مرکزی را دارد و با استفاده از آن می‌توان مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را در این محفظه نسبتا سرد، نگهداری کرد. کول باکس را نباید با یخچال اشتباه گرفت چون دو سیستم کاملا متفاوت هستند. کول باکس نمی‌تواند سرمایی فراتر از سرمای کولر را فراهم کند، اما برای حفظ خنکی نوشیدنی‌ها در سفر کفایت می‌کند. 

دنده کمکی  (Transfer Case)

تویوتا لندکروزر یک SUV تمام‌عیار است و به‌عنوان یکی از سلاطین آفرود شناخته می‌شود. از اصلی‌ترین ملزومات خودروهای آفرودی، می‌توان به برخورداری از دنده کمکی اشاره کرد. لندکروزر نیز به این سیستم مجهز است و با استفاده از یک کلید چرخشی روی داشبورد، می‌توان دنده کمکی این خودرو را در حالت‌های H4 و L4 قرار داد. 

قفل دیفرانسیل (Diff Lock)

با نگاه به پنل سمت چپ راننده در تویوتا لندکروزر متوجه وجود کلیدی برای قفل‌کردن دیفرانسیل عقب در این خودرو خواهید شد. با فعال کردن این کلید، در حقیقت دیفرانسیل عقب از یک دیفرانسیل باز به یک دیفرانسیل بسته (قفل) تبدیل می‌شود؛ به این معنی که نیرو بین چرخ‌ چپ و راست محور عقب به‌صورت مساوی تقسیم می‌شود. یک کلید دیگر نیز در لندکروزر دیده می‌شود که دیفرانسیل مرکزی خودرو را قفل می‌کند. با قفل شدن دیفرانسیل مرکزی، نیرو بین محورهای جلو و عقب به‌صورت پنجاه پنجاه تقسیم می‌شود. قفل دیفرانسیل از مواردی است که به‌خوبی توانایی آفرودی بالای لندکروزر را گوشزد می‌کند؛ چون این آپشن امروزه در کمتر شاسی‌بلندی مشاهده می‌شود. 

کلید ECT PWR

 

کلیدی با نام ECT PWR یا کلید قدرت، روی کنسول مرکزی و در کنار دسته‌دنده تویوتا لندکروزر دیده می‌شود. با فشردن این کلید، عملکرد گیربکس پنج‌دنده خودکار خودرو تغییر می‌کند و دنده‌ها در دور موتور بالاتری تعویض می‌شوند.

رفتار دریچه گاز نیز با فعال کردن این کلید دقیق‌تر و سریع‌تر می‌شود. به همین دلیل زمانی‌که بخواهید از حداکثر توانایی و قدرت تویوتا لندکروزر استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود این کلید را فعال کنید. 

کلید شروع حرکت با دنده دو (2nd)

کلید شروع حرکت با دنده دو یکیاز جذاب‌ترین آپشن های تویوتا لندکروز  است؛ روی کنسول مرکزی تویوتا لندکروزر در کنار کلید ECT PWR، یک کلید دیگر با نوشته 2nd به‌چشم می‌خورد. این کلید مناسب زمانی است که بخواهید در سطحی بسیار لغزنده مانند برف و یخ حرکت کنید. با فعال کردن این کلید خودرو به‌جای دنده یک، با دنده دو شروع به حرکت می‌کند و به‌این‌ترتیب از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌شود. همچنین با فعال بودن این کلید، الگوی تعویض دنده تغییر می‌کند و دنده‌ها در دور موتور پایین‌تری عوض می‌شوند.

سیستم کنترل کشش فعال (A-TRAC)

سیستم‌های کنترل کشش معمولی که با نام TCS شناخته می‌شوند، سامانه‌هایی ضد لغزش هستند و در شروع حرکت از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌کنند. تویوتا نوع پیشرفته‌تری از سیستم کنترل کشش را با نام کنترل کشش فعال یا A-TRAC معرفی کرده است. این سیستم نه تنها از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه لحظه به لحظه با پایش میزان چسبندگی چرخ‌ها می‌تواند کاهش پایداری در هر یک از چرخ‌ها را تشخیص دهد و ترمز آن چرخ را فعال کند.

سنسور و دوربین پارک

 

مانند هر شاسی‌بلند دیگری، پشت فرمان تویوتا لندکروزر نیز فضای محدودی از بخش عقب خودرو در معرض دید راننده قرار دارد که باعث می‌شود پارک کردن این خودروی 5 متری، بدون استفاده از سیستم‌های کمک پارک، عملی غیرممکن محسوب شود.

سنسورهای پارک جلو و عقب در کنار دوربین دید عقب، یکی دیگر از آپشن های تویوتا لندکروز است که شما را در امر پارک خودرو یاری می‌کند. در زمان پارک این شاسی‌بلندهای عظیم‌الجثه، علاوه‌بر هشدارهای سنسور پارک می‌توانید از تصاویر به نمایش درآمده در مانیتور 8 اینچی موجود در مرکز داشبورد نیز استفاده کنید.

 

ترمزدستی کلاسیک

مطمئنا از مشاهده این گزینه در لیست آپشن‌های تویوتا لندکروزر تعجب کرده‌اید. این روزها ترمز پارک برقی در تمامی خودروها باب شده‌است، اما تویوتا تاکنون در مقابل نصب ترمز پارک برقی روی لندکروزر مقاومت کرده است و همچنان از اهرم مکانیکی در کنسول مرکزی استفاده می‌کند. دلیل تویوتا برای استفاده از این سیستم قدیمی فقط کاهش هزینه نیست؛ بلکه ترمز پارک برقی به دلیل مکانیزم الکترونیکی که دارد، احتمال خرابی آن به‌مراتب بیشتر از نمونه مکانیکی است.

تویوتا در حقیقت با حفظ سیستم قدیمی، احتمال بروز چنین خرابی در محصول خود را به صفر رسانده است، چون اساسا عملگر و کلید الکترونیکی در ترمزدستی لندکروزر وجود ندارند که بخواهند خراب شوند. این تصمیم را باید بیشتر در فلسفه تویوتا در مورد لندکروزر ریشه‌یابی کرد، چون لندکروزر باید خودرویی باشد که تا حد امکان کمتر به تعمیرگاه مراجعه کند!.

کروز کنترل

کروز کنترل را می‌توان یکی از ضروری‌ترین و ابتدایی‌ترین آپشن های تویوتا لندکروز  دانست. در سمت راست فرمان تویوتا لندکروزر یک اهرم دیده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید کروز کنترل خودرو را روشن و خاموش یا تنظیم کنید. با استفاده از این سیستم، راننده می‌تواند سرعت ثابتی را برای خودرو تعریف کرده و به‌راحتی پای خود را از روی پدال گاز بردارد. کروز کنترل به‌محض فشردن پدال ترمز خاموش می‌شود؛ البته با استفاده از همان اهرم نیز امکان خاموش کردن آن وجود دارد. لندکروزرهای موجود در بازار ایران فاقد سیستم کروز کنترل هوشمند هستند، اما در بازار جهانی این آپشن نیز برای لندکروزر عرضه شده است. 

از دیگر آپشن‌های تویوتا لندکروزر می‌توان به سیستم کنترل پایداری، سیستم تهویه دوگانه خودکار (چهارگانه در برخی مدل‌ها)، مانیتور سقفی در مدل‌های فول، گرمکن صندلی‌های جلو، تودوزی چرمی، سانروف برقی سه حالته، صندلی‌های ردیف سوم، خروجی سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف دوم و سوم، ترمز ضد قفل، چراغ‌های روشنایی در روز LED، فرمان تلسکوپی، خروجی برق ۲۲۰ ولت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلی برقی راننده، آینه‌های جانبی گرمکن‎دار و شیشه‌های دودی عقب اشاره کرد. 

جمع‌بندی بررسی آپشن‌ های تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروزر در فول‌ترین مدل‌ خود نیز به‌عنوان خودرویی پرآپشن شناخته نمی‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، امکاناتی به‌اندازه کراس‌اوورهای میان‌رده را ارائه می‌دهد. با این وجود کیفیت ساخت بالا، قدرت بالا، توانایی آفرود مثال‌زدنی و راحتی سواری، اصلی‌ترین مشخصه‌های این خودرو هستند. اگر به سراغ لندکروزر می‌روید باید مدنظر داشته باشید که خودرویی جان‌سخت و قدرتمند را خریداری می‌کنید که توانایی‌های آفرود اصلی‌ترین آپشن آن به‌حساب می‌آید!.

 

لندکروز ایران تخصصی ترین مرکز وارد کننده ی بادی کیت و فیس لیفت انواع خودرو های وارداتی از قبیل کیت لندکروز، فیس لیفت پرادو، فیس لیفت بنز و فیس لیفت بی ام و می باشد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 09128000078 تماس بگیرید.

 


دیدگاه

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد